3 نکته درباره افزایش قیمت بنزین و فرصت‌ و تهدید آن

افزایش قیمت بنزین در ایران بر روی قیمت بسیاری از کالاها تأثیر خواهد گذاشت که این می‌تواند برای عده‌ای فرصت و برای عده‌ای تهدید محسوب شود. شما با یادگیری سه نکته مهم در این مقاله می‌توانید از فرصت‌ها و تهدیدهایی که با تغییر قیمت بنزین در ایران بر روی سایر قیمت‌ کالاهای دیگر به وجود می‌آید مطلع شده و همچنین با استفاده درست از این نکات مهم برنامه‌ریزی بهتری را برای پول‌های خود بابت سرمایه‌گذاری انجام دهید.

نکته اول: گران شدن بنزین روی قیمت چه کالاهایی تأثیر می‌گذارد؟

به صورت کلی ما دو نوع کالا در بازار داریم که با افزایش قیمت بنزین در ایران تحت تأثیر قرار می‌گیرند. یکی کالاهایی مصرفی مانند گوشت و مرغ و برنج و غیره و دیگری کالاهای سرمایه‌ای مانند خانه و زمین و طلا هستند. گران شدن قیمت بنزین بر روی قیمت هر دو این کالاها تأثیر خواهد گذاشت؛ اما اینکه شما چه تحلیلی از تغییر قیمت‌هایی که در آینده در اثر تغییر شرایط اقتصادی به وجود می‌آید داشته باشید تا حدود زیادی می‌تواند به شما کمک کند تا از فرصت‌های پیش رو بهره‌مند شوید یا اینکه از تهدیدهایی که در آینده وجود دارد متضرر شوید؛ بنابراین نکته‌ی اول این است که بدانید چه کالاهایی در بازار وجود دارند و اینکه بتوانید تشخیص دهید دقیقاً هر اتفاق یا تغییری که در اقتصاد کشور می‌افتد چه تأثیری روی این کالاها می‌گذارد.

 

 

فرصت های سرمایه گذاری با افزایش قیمت بنزین

 

نکته دوم: آيا با گران شدن بنزین هر دو این کالاها گران خواهد شد؟

خیر، نکته‌ی مهمی که باید در رابطه با افزایش قیمت کالاها بدانید این است که افزایش یا کاهش قیمت یک کالا همیشه بایک عامل تغییر نمی کند بلکه بالا رفتن قیمت‌ها و یا کاهش قیمت‌ها باید مجموع چندین فاکتور تأثیرگذار باشند تا بتوانند قیمت یک کالا را کاهش یا افزایش دهند.

 

پیش بینی اقتصاد ایران

 به عنوان مثال زمانی که میزان برداشت یک کالای مصرفی مانند برنج در کشور ما کم می‌شود و از طرفی تقاضا برای این کالا زیاد باشد، همین عامل عرضه و تقاضا در کنار افزایش قیمت بنزین و افزایش کرایه حمل آن تا رسیدن به دست مصرف‌کننده می‌تواند دو نیروی تأثیرگذار برای افزایش قیمت آن باشد که به احتمال زیاد تأثیر زیادی روی قیمت آن خواهد گذاشت اما از طرفی میزان واردات برنج توسط دولت و تخصیص یارانه‌ی ارزی تا حدود زیادی مانع افزایش بیش از اندازه قیمت این کالا شده و تا حدودی قیمت آن را کنترل می‌کند.

پس درک این نکته که چه نیروهایی الان دارند در چه جهتی به یک کالا وارد می‌شوند خیلی می‌تواند در تشخیص جهت حرکت قیمت آن کالا موثر باشد که حتماً باید آن‌ها را بررسی کنید.

بنابراین نکته‌ی دوم این است که بدانید قیمت کالاها وابسته به یک نیروی تأثیرگذار مطلق نیست که بخواهیم بر اساس آن در مورد افزایش یا کاهش قیمت سایر کالاها قضاوت کنیم، بلکه نیروهای زیادی بر قیمت کالاها تأثیرگذارند.

 

 

نکته سوم: چه تحلیل و پیش‌بینی می‌توان از فرصت‌ها و تهدیدها در آینده داشت؟

به مرور با برداشته شدن یارانه‌های انرژی مانند سوخت و برق و گاز انتظار می رود که قیمت ارز یا دلار در کشور کاهش یابد یا در همان قیمت قبلی خود برای مدتی ثابت باقی بماند، یکی از علت‌های مهم این تحلیل این است که با این رویکرد دولت دیگر مجبور به چاپ پول برای جبران هزینه‌های خود نخواهد بود و بخشی از درآمد خود را از طریق فروش بنزین با قیمت بالاتر جبران خواهد کرد ولی در غیر این صورت مجبور به چاپ پول بود که با چاپ پول ارزش پول ملی کاهش می‌یافت و مجدداً احتمال افزایش قیمت دلار بالا می‌رفت.

یکی از عامل‌های مهم برای پیش‌بینی و تحلیل آینده درک مفهوم عرضه و تقاضاست. اینکه بتوانیم تشخیص دهیم که چنین خبری چه تأثیری روی میزان عرضه و تقاضای سایر بازارها خواهد داشت. به عنوان مثال با گران شدن بنزین به دلیل اینکه مردم باید ۱۰٪ از درآمد خود را بیشتر برای سوخت و کالاهای وابسته به انرژی خرج کنند، از طرف دیگر مجبور خواهند شد که از ۱۰٪ پولی که در ماه‌های قبل بابت خرید سایر کالاها صرف می کردن کم کنند و همین عامل باعث کاهش تقاضا در آن زمینه‌ها و همچنین پایین آمدن قیمت‌ها در آن‌ها می‌شود. مثلاً مردم احتمالاً ۱۰٪ کمتر برای مسافرت یا برای آموزش خود خرج خواهند کرد و همین عامل باعث می‌شود تا در این زمینه‌ها تورم منفی یا به اصطلاح یک ارزانی شکل بگیرد.

 

عرضه و تقاضا و پیش بنی آینده
با عرضه و تقاضا می توانید قیمت ها را پیش بینی کنید

البته در سطح کلان تر قیمت خانه‌های بزرگ به دلیل کاهش تقاضا نیز کم می شود یا در رکود شدید می رود به دلیل اینکه گرم کردن این خانه‌ها و روشن نگه‌داشتن آن‌ها هزینه بر خواهد بود و به همین دلیل تقاضا برای این نوع خانه‌ها کم می‌شود و از طرفی با توجه به حرکت مردم به سمت خانه‌های ریز متراژ به دلیل مصرف کمتر انرژی و همچنین قدرت خرید بهتر مردم این خانه‌ها قیمتشان به دلیل افزایش تقاضا افزایش خواهد یافت؛ بنابراین افرادی که بتوانند از این فرصت استفاده کرده و با پول خود خانه‌ای اکازیون را که روش‌های آن را در محصول مسیر خرید ملک به شیوه آپ جا به صورت کامل توضیح دادم در شهر خود انتخاب و خریداری کنند به احتمال زیاد سود خوبی خواهند کرد.

در این مقاله ۳ نکته مهم در رابطه با افزایش قیمت بنزین در ایران و تأثیر آن بر روی فرصت‌ها و تهدیدها را آموختید اما باید بدانید که فرصت‌ها و تهدیدهای بیشتری پیش پای شما قرار دارد که می‌توانید از فرصت‌ها نهایت استفاده را برده و به راحتی جلوی تهدیدها را بگیرید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم  اگر می خواهید دارایی ها و سرمایه خودتان را با پیش بینی روندها و سرمایه گذاری به موقع در بازارهای مختلف از جمله طلا و ملک و بورس و سکه و خودرو  افزایش دهید، همین الان نگاهی به محصول تیزبینی اقتصادی بیندازید تا راه‌های بیشتری را در این حوزه بیاموزید.

 

 

 

تیزبینی اقتصادی
 

دیدگاهتان را بنویسید

مینی دوره رایگان راز پولسازی از ایتا😍
وارد بشید!
close-image
به سایت خودت خوش اومدی
لطفا شماره موبایل یا ایمیل تون رو وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد